maandag 11 mei 2015

Vettige baarden, nieuwe waarden.

korte sexy baard
"Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn!" werd er honderd jaar geleden reeds gezongen.
De baard als duidelijk symbool voor dappere, heldhaftige mannen die Kaap De Goede Hoop zouden trotseren.
Of die baarden hen daadwerkelijk ook hebben geholpen, laat ik hier in het midden, maar de symboliek was duidelijk.
En van alle tijden.

Gezichtsbeharing heeft altijd hoog gescoord op de viriliteitsschaal. Rovers, vikingen of dappere ontdekkingsreizigers, de baard was een onmisbaar attribuut.

Hipster
Hipster
Tien jaar geleden werd me reeds de vraag gesteld wat ik van baarden vond die volop terug aan hun opmars bezig waren. Ik lag er toen niet waker van en nu eigenlijk ook niet, feit is ze zijn er gewoon. Of ik het mooi vind? Nee niet echt. Ik gruwel er zelfs een beetje van maar tja, als je er goed uitziet, is dat met een baard ook zo en wil je je lelijke kop verbergen dan krijg je daar nu een hip hulpmiddel voor.
In het straatmodebeeld is de baard helemaal mainstream geworden, de hipsters zijn alweer aan iets anders toe en avant garde is het al lang niet meer.

De belangrijkste vraag is echter, is die baard nu echt zo vies zoals sommige Amerikaanse studies beweren? Wel net zoals je haar en je huid dien je ook je baard te verzorgen, punt uit. Wie zijn haar niet wast of zijn tanden niet poetst stinkt ook.


Bertus van Schorem
De heren van Schorem uit Rotterdam verwoorden het nog iets plastischer: "Het is als een huisdier, dat moet ook gewassen en gekamd worden."
Of beter nog: "Als het ding stinkt wanneer je je tong erin steekt, wegwezen dames."
En ten slotte volgens Bertus: "Een man zonder baard is zijn kloten niet waard!"

Zo hoort u het ook eens van een ander.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen