donderdag 13 augustus 2015

Stress en haaruitval...

Stress
Vakantie is het het perfecte moment om het over stress te hebben. Over stress praten wanneer iedereen gestresseerd is, is vaak een hele opgave.

Stress resulteert in een aantal factoren die zorgen voor haaruitval. Een van de belangrijkste redenen is dat stress de productie van adrenaline in je lichaam opdrijft, die kan omgezet worden in cholesterol, die er op zijn beurt dan weer voor zorgt dat de testosteron in je lichaam naar boven gaat.
Testosteron is een mannelijk hormoon met een grote impact op haargroei en dikwijls de oorzaak van haarverlies en uitdunnend haar bij mensen met gevoelige follikels.


Haaruitval
Wanneer we gestresseerd zijn, dragen we veel minder zorg voor onszelf. We slaan maaltijden over en grijpen meer naar kant en klare kost, die niettegenstaande ze praktisch is, veel minder voedingsstoffen bevat.
Ons dieet heeft een zeer vergaande impact op onze haargroei. Slechte voeding is een belangrijke oorzaak van haaruitval. Ongezond eten of crashdiëten kan je lichaam uit evenwicht brengen en je vitamineproductie verstoren. Ijzertekort en gebrek aan proteïnen doen de rest.
Stress heeft een grote invloed op je verteringssysteem, waardoor de opname van vitaminen en voedingsstoffen nog extra wordt bemoeilijkt.

Schilfertjes
Stress ondermijnt daarenboven ons immuunsysteem, waardoor we vatbaar worden voor ziekte, die dan weer achteraf een impact op ons haar kan hebben.
Griep kan haaruitval veroorzaken en minder weerstand door stress maakt je vatbaarder voor schilfertjes en jeuk op het hoofd. Kijk maar eens naar de schouders van al die bankiers en ministers.


Belangrijk om weten: de negatieve gevolgen van stress op je haar zullen zich pas met vertraging laten voelen. Gemiddeld 6 tot 12 weken na de intense stress, afhankelijk van de groeicyclus van je haar.
Eet gezond


Er is jammer genoeg geen onmiddellijke oplossing voor gevoelige follikels dus dien je de oorzaak van het probleem aan te pakken, namelijk de stress zelf.
Yoga, meditatie, mindfulness, sport en beweging zijn super belangrijk. Gun jezelf regelmatig vakantie en slaap genoeg.

Eet gezond en sla geen maaltijden over!

Weet dat jij zelf bepaalt wat je in je mond steekt, kies dus voor goede brandstof en gezonde bouwstenen voor een perfect lichaam en blakend-van-gezondheid-haar.

Hou van jezelf en lees alles over gezonde voeding voor je haar in "Hou Van Haar"
www.houvanhaar.be




1 opmerking:

  1. Bij mij valt haar helaas ook uit tijdens stress. Als ik bijv. met veel drukte op werk te maken heb, dan merk ik vrij snel losse plukken. Ik heb thuis een aantal haarwerken liggen, zodat niemand de haaruitval merkt. Toch maar eens kijken naar het elimineren van stress in mijn leven.

    BeantwoordenVerwijderen