zaterdag 2 januari 2016

Is het ok om een klant te slaan?

En zo ja, hoe hard mag dat dan zijn?

Het is een vraag die me wel meerdere keren door het hoofd is gegaan de laatste maand. Terwijl in deze drukke tijden iedereen de mond vol heeft over "uitmuntende klantenservice" en "alles doen wat je kan om je klant te helpen", ontwikkelt er zich langs de andere kant een bizarre en opmerkelijke tegenbeweging.
Wij kappers en met ons vele anderen die in de service industrie werken, halen dagelijks het onderste uit de kan om het onze klanten elke dag opnieuw naar hun zin te maken. Wij promoten bij onze samenwerkers dat "uitstekende klantenservice" is wat ons onderscheidt, dat mensen vooral onthouden "hoe ze zich voelen" wanneer ze bij ons de deur uitstappen, dat niets te veel mag zijn, maar is dat ook echt zo?

Hoever moeten we gaan? Geeft het feit dat klanten betalen voor een service hen het onbegrensde en onvoorwaardelijke recht om onbeleefd te mogen zijn? Moet je het ok vinden wanneer iemand je de huid vol scheldt omdat die persoon - terecht of onterecht - langer moet wachten dan voorzien? Moet je blijven geduld hebben wanneer iemand voor de vijfde keer hetzelfde verhaal bediscussieert terwijl er een lange rij wachtenden zit? Is er een tolerantiegrens? Waar stopt het toelaatbare of moet alles geslikt worden omdat de klant koning is?

Wij staan onze samenwerkers toe duidelijke grenzen te stellen. Uiteraard spreekt het voor zich dat dit correct en beleefd dient te gebeuren, maar onze kappers zijn mensen met gevoelens, waarden en normen en dienen dus ook als dusdanig aangesproken en behandeld te worden. Beleefdheid en vriendelijkheid is iets wat ten allen tijde in beide richtingen dient gerespecteerd te worden.

Veel ondernemers en hun samenwerkers staan twaalf uur per dag voor hun klanten klaar en doen vaak heel wat meer dan wat er van hen verwacht wordt. En toch worden we voor sommigen zelfs bijna onzichtbaar. Klanten vinden het een evidentie om op hun wenken bediend te worden. Kijk maar eens in de supermarkt hoe mensen hun boodschappen afrekenen. De gsm aan het oor en niet eens contact maken met de dame achter de kassa, moet kunnen afgaand op hun gedrag. De juffrouw die net jouw aankopen heeft afgerekend leeft, ademt en is een mens als jij en ik. Toon respect en menselijkheid. Zeg "goeie dag" en "dankjewel". Glimlach. Knipoog en wees dankbaar voor al die mensen die voor je klaar staan.

Vergeet nooit dat de persoon die je helpt er werkelijk alles aan doet om het jou naar je zin te maken. Ten dienste van jou en voor jou.
"Samen"leving toch?
Happy 2016!

P.S. Er zijn wel degelijk klanten die een klets rond hun oren verdienen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen